Senegal grensovergang 23 november

2 december 2021 - Saint Louis, Senegal

Vanuit de hoofdstad van Mauritanië naar de grens met Senegal gereden. Eerst nog sloppenwijken, fabrieken, enorme armoede en gaandeweg weer alleen woestijn en dan wordt het groener totdat je ineens in een soort delta terechtkomt met allemaal water en heel veel begroeiing. Heel vreemd na zo een lange tijd met woestijn. Er zijn in het zuiden van Mauretanie 2 grensovergangen waarvan er 1 bekend staat als ongeveer de meest corrupte van Afrika. De andere, Diama, is minder makkelijk bereikbaar omdat de weg bestaat uit een pad met hobbels en kuilen zodat je over 200 km een uur of 6 doet, via een Nationaal Park met enorm veel vogels waaronder flamingo’s en pelikanen. Opeens lopen er wrattenzwijnen over de weg, niet bang en ze kijken je gewoon aan. Echt een heel andere wereld.

Onze grensovergang verliep eigenlijk heel soepel, wetende dat ook wij ongetwijfeld teveel betaald hebben maar ook geweigerd om de politie geld te geven en toch de grens kunnen overkomen. Soms moet je het van de kleine overwinningen hebben…

Het is groen, de mensen hebben kleurige kleren aan, het is druk, er klinkt muziek, mensen lachen, het is nog steeds arm maar er heerst zo’n andere sfeer, wij zijn heel blij.

We zijn eerst naar Saint Louis gereden, een oude koloniale stad en daar heerlijk in een restaurant gegeten, uitkijkend over een brug van Eiffel, biertje erbij, helemaal goed. Het is hier een stuk toeristischer maar zo gauw je een paar meter verder loopt, is het weer gewoon de stad, gebouwd aan het water. Ze noemen het ook wel het Venetie van Senegal / Afrika maar dat vond ik nogal overdreven. Het is vooral nogal vervallen en als je wat verder doorloopt naar de lagune dan heb je meteen weer kleine sloppenwijkjes. De sfeer is echter veel beter dan in Mauretanie. De ezeltjes maken plaats voor pezige paardjes die gebruikt worden voor vervoer van stenen en nu vooral watermeloenen. Jammer voor ons, die passen niet in de koelkast…

Wij zijn doorgereden naar de Zebrabar, een plek waar veel overlanders naartoe gaan, ongeveer 25 km van Saint Louis en gebouwd aan het eind van een lagune in een nationaal park. Prachtige plek waar ook wat landcruisers ( favoriete overlander voor veel mensen) waren. Het was wel bijzonder; de plek wordt gerund door Zwitsers die er al jaren wonen en wij waren de eerste grote overlandtruck die aankwam vanuit Mauritanië. Ze hadden anderhalf jaar bijna geen overlandtoeristen gehad in verband met de sluiting van de grens tussen marokko en Mauritanië. Helaas kon ons carnet de passage (1 zie onder) bij de grens niet afgestempeld worden en kreeg wij alleen een doorgangsbewijs voor 3 dagen, wat betekende dat we binnen 3 dagen in Dakar moesten zijn. Echt jammer want op deze plek wilden we wel langer blijven. Echt prachtig, relaxed, goed restaurant waar iedere avond reizigers en de familie zelf bij elkaar zat met een 3 gangen verrassingsmenu voor ongeveer 10 euro met echt heel lekker en ook nog pittig eten. Het is er alleen bloedheet zodat de temperatuur in de Steyr opliep tot 44 C, geen feest. Gelukkig hebben we binnen 2 goede ventilatoren en verder niet teveel doen tussen 1100-1700 uur.

De dag erna kwam de overlandbus van Madventure en een defender die meereist met mensen die we nog kennen uit Nouakchot uit Mauritanië. Iedereen blij dat we de grens over waren al hadden zij heel veel tijd doorgebracht bij de grens van Rosso. Leuk om iedereen weer te zien en verhalen uit te wisselen. Zo krijg je wel weer een beetje het ouderwetse reizigersgevoel.

1. Een grensdocument (Carnet de Passage) is een internationaal douanedocument. Het is bestemd voor het verkrijgen van een tijdelijke vrije invoer van motorvoertuigen in bepaalde landen in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Nieuw Zeeland. Een Carnet de Passage wordt meestal uitgegeven voor de duur van één jaar.Het Carnet de Passage is een garantie voor de overheid van een land dat een motorvoertuig weer uitgevoerd wordt binnen de geldigheidsduur en dat als het motorvoertuig niet uitgevoerd kan worden (door bijvoorbeeld onherstelbare schade of diefstal) de verschuldigde invoerrechten en bijkomende belastingen betaald worden.

1. E. Oosterwijk:
    3 december 2021
    Wat kan je toch prachtig en helder alles weergeven lieve schat.Erg leuk om te lezen. Ook super blij je woensdag gesproken en gezien te hebben.Veel liefs voor jullie beiden.