Oman

28 maart 2024 - Muscat, Oman

Oman

Het Midden Oosten met de Steyr

In een leuk 4 sterrenhotel, bij een shoppingmall met grote supermarkt, gewacht op de Steyr

Hotel

En eindelijk was ie dan daar, iets later dan verwacht door nieuwe regels.

Eindelijk de Steyr terug

Eerste indruk van Oman is erg goed. Nadat we boodschappen hadden gedaan, de tank hadden gevuld en water hadden bijgevuld, zijn we op pad gegaan.

Onderweg

Onderweg

Moooooi

Wat een wildkampeerplekken hier, de een nog mooier dan de andere.

We zijn 3 nachten op een strand blijven staan en het viel me zwaar om er weg te gaan. Prachtige plek met wit zand, blauwe zee, bergen om ons heen, geen muggen, perfecte temperatuur. Overdag komen er wat dagjesmensen maar in de namiddag hebben we het strand weer voor onszelf. De Omani zijn superaardig en komen met van alles en nog wat aanzetten wat we moesten accepteren. We kregen op 1 dag verschillende cakejes, chips, nootjes, broodjes, mango, mandarijnen, papaya, druiven, cola, koffie en thee. De mensen komen gezellig bij je zitten en blijven maar doorkletsen, als na een uur de een weg ging, kwam de ander er weer aan. We hadden zoveel gekregen dat we iedereen ook veel voor konden schotelen, ik bleef heen en weer lopen met snacks. Ik was helemaal sufgeluld en bekaf, nou dat wil wat zeggen.

DSC04988Rein blij, aardappelen met boontjes en biefstukUitzichtAhh

Het is echt wel een bijzonder land. Heel conservatief met veel vrouwen in niqaab (zodat je alleen de ogen ziet) een enkele in burka (maar dan wel al lopend kijkend door de burqa op de telefoon). De mannen dragen spierwitte, keurig gestreken dishdasha, een soort jurk met tulband of bewerkt hoedje met borduursel. Het ziet er bij iedereen erg verzorgd uit.

DSC06017DSC06013

Het is (bijna) ramadan en iedereen die we spreken, verheugt zich erop, ook op het vasten. De werktijden zijn aangepast, ze werken tijdens de Ramadan maar 6 uur per dag. Toen het eenmaal Ramadan was, waren alleen de supermarkten en kleine winkels open overdag. Er valt nergens meer wat te eten of te drinken, dit is ook verboden, voor iedereen. Wij moeten dus ook buiten gezichtsveld en vooral in de Steyr eten / drinken. Konden we zowaar ergens een sapje take away kopen, stonden we het als een junk in een hoekje op te drinken. Blijft wel wat vaag want enerzijds horen we van een taxichauffeur dat er verkeerscamera’s staan, die ook registreren of je eet terwijl anderzijds er op een paar toeristenplekken wel wat te drinken te krijgen is. Wij zijn in ieder geval blij met onze eigen spullen want na zonsondergang is alles weer open maar dan staan wij meestal ergens in the middle of nowhere. Verder is het nu overdag nagenoeg overal uitgestorven.

DSC06047 De Omani brengen veel tijd buiten door. Soms staan er midden in de woestijn wat auto’s , met mannen die de zonsondergang gaan kijken. Dit zijn foto’s gemaakt tijdens de Ramadan, mensen wachtend in het park met hun eten totdat ze kunnen beginnen aan de Iftar, de maaltijd na zonsondergang. Wij kregen ook een keer een bakje eten van wat mensen.DSC06046

Na Afrika is het mooi om te zien hoe een land zich heel snel kan ontwikkelen. Natuurlijk, er is hier olie en daardoor geld maar ook in Afrika zijn veel landen met veel grondstoffen.

Even wat info…Oman was van 1891 tot 1970 een Brits protectoraat. Het werd tijdens die periode geleid door een conservatieve sultan waarbij er nauwelijks sprake was van ontwikkeling op gebied van gezondheidszorg, infrastructuur of onderwijs.  De Britten poogden de sultan te overtuigen van de noodzaak het land te ontwikkelen en open te stellen voor buitenlanders, maar met teleurstellende resultaten. In 1970 werd de sultan door zijn enige zoon, sultan Qaboes bin Said Al Said (regeerperiode 1970 - 2020), afgezet. De slavernij werd afgeschaft en hij veranderde de naam van het sultanaat in Oman. Na het onderdrukken van soennietische opstandelingen in Dhofar, in het uiterste zuiden van Oman, startte de sultan met een vernieuwingsproces; scholen, ziekenhuizen, infrastructuur en irrigatieprojecten werden gebouwd. Onder Qaboes en dankzij de inkomsten uit olieproductie is de economische situatie van het land enorm verbeterd. Bovendien leeft het land in vrede met alle andere landen van het Midden-Oosten. Qaboes bin Said Al Said overleed op 10 januari 2020 en werd opgevolgd door zijn 65 jaar oude neef (info wikipedia)

DSC06077 In de moskee in Muscat in mijn nieuwe outfit

DSC06082

VR, even wat anders, erg leukTijd voor wat spanning… VR in een winkelcentrum

We spreken bergmensen die tot 30 jaar geleden volledig van de buitenwereld waren afgesneden omdat er geen wegen waren. Ze hadden geen electra, sliepen met de hele familie in een kamer, de dieren ernaast, met de kamelen moesten ze 160 km lopen door de bergen naar de stad. Toen werd er een weg aangelegd en veranderde hun leven ineens totaal. Je kunt het haast niet voorstellen hoe snel hier de veranderingen zijn gegaan. Toen Qaboes de macht van zijn vader overnam, was er slechts 10 km geasfalteerd, nu zijn er overal wegen, heeft hij ingezet op onderwijs en gezondheidszorg, werd er electra aangelegd etc. Vrouwen werden vanaf het begin betrokken en werden gezien als noodzakelijk om het land op te bouwen. Je ziet dan ook op veel plekken vrouwen werken. Natuurlijk blijft het een autocratisch land met een absolute monachie We hebben weinig inzicht in de mensenrechtensituatie hier. De islam is vooral leidend en overal staan moskeeën, geen kerk of tempel gezien. Wat opvalt is dat hier ook heel weinig apotheken zijn, niet duidelijk gekregen hoe dat zit. Verder is het bijna overal heel erg schoon. Er staan zelfs op de meest afgelegen plekken grote containers om je afval te dumpen. Heel fijn. En ze worden ook nog regelmatig geleegd. Verder worden op veel plekken, zeker als ze bewoond zijn of als er toeristen naartoe komen, de straten en stranden schoongehouden.

DSC05801Deur paleisVrieskisten met vis, Heel veel wagens gezien die met vis in een vrieskist reden

We hebben forten en paleizen bekeken, oude stadjes met nog mudhouses en vele oasis. Wadi Shab was echt het mooist omdat het net geregend had. Je gaat eerst met een bootje over en gaat lopen, eerst over keien en paadjes langs kleine landbouwgrondjes, daarna af en toe door het water met daarin kikkervisjes en uiteindelijk zwemmend naar een grot. Eenmaal in de grot is er een oorverdovend kabaal van de waterval. Om daarbij te komen moet je onder een stukje rots door zwemmen omdat je hoofd niet door de nauwe doorgang past. Echt geweldig!

DSC05109 De kamelen naast de SteyrGPTempDownloadGPTempDownload

Ook heel bijzonder in Oman is het falajsysteem; vanuit bronnen komt er water en dit water wordt via kanaaltjes verspreid en verdeeld; het eerste deel als drinkwater, dan voor de moskee, daarna om te wassen en uiteindelijk naar de velden. We lopen bij een dorp door een grote palmenoasis en vlakbij het dorp is een waterbassin van waaruit het water verdeeld wordt en er aan beide kanten voor mannen en vrouwen een soort badkamers zijn op het pad om te baden. Toen wij er waren, stonden er een paar mannen zich daar te wassen. De kanaaltjes worden geopend en afgesloten via een verdeelsysteem waarbij er stenen en doeken verplaatst worden om een ander deel te bewateren. Dit systeem kun je op veel plekken nog werkend terugvinden, er zijn er blijkbaar nog steeds rond de 3000 die werkend zijn, de oudste dateren van ongeveer 2500 BC. Mooi om te zien hoe zo’n oud systeem nog steeds functioneert.

GPTempDownload

Onderweg heel veel geiten en kamelen gezien en in Nizwa naar de geitenmarkt op vrijdag geweest waar ook koeien verkocht worden. Vroeg op want de markt is van 06.00 - 08.00. Helaas, Google maps had weer eens een goed idee wat ik niet had gecontroleerd. Zodoende reden we het oude centrum in, werden de stegen nauwer en konden we uiteindelijk ternauwernood nog terug komen. Altijd goed op blijven letten.. De markt zelf was indrukwekkend. Uiteraard geen pretje voor de beesten maar ik vond dat er respectvol met ze werd omgegaan voor zover dat kon. De beesten werden tentoongesteld door er mee rond te lopen, eromheen allemaal mannen en een paar vrouwen die (ver)kopen. Af en toe was er een wilde stier die losbrak waarna iedereen alle kanten opstoof. Geen dieren opgepropt in een wagen, geen stokken oid. Uiteraard is het beter als er helemaal geen beesten worden verhandeld voor het vlees maar als het dan toch gebeurd dan is dit meer respectvol dan onze bio-industrie. Ja, ik weet het, dat is niet moeilijk scoren.

DSC05144IMG_6576DSC06149DSC06157 Vrouwen in traditionele lokale kledijDSC06159

Jongetje bij geitenmarkt Oefenen met bewerkingsprogramma Lightroom

DSC06171

Uiteindelijk nog een paar dagen de bergen in geweest, wakker worden in de wolken :-). Je kunt hier vele wandelingen maken. Wij hebben er ook een paar gedaan met de balconywalk, langs de zijkant van de hoogste berg, het meest spectaculair was.

Hoogste punt

DSC07009IMG_2456

De Steyr is weer klaar om de woestijn in te gaan

Klaar voor de woestijn

Wij hebben een geweldige tijd gehad. Het wildkamperen was echt super, aan het strand, in de bergen, vergezichten, schaken met een zelfgemaakt lemon-mint drankje, uiteraard zonder alcohol, koken, vuur en de sterren. De temperatuur is meestal erg lekker met wat uitschieters naar 37C.

Weer prachtig

En dan ineens, tijd om afscheid te nemen. Dwars door de woestijn richting de grens. Hoe prachtig…

Afscheid van omanZoooo mooi

Prachtig land, vriendelijke mensen, supermakkelijk. Wij zijn er bijna 4 weken geweest, nu op naar Saoudi Arabie!

ps nog een superleuk filmpje toegevoegd

1. Dick:
    4 april 2024
    Indrukwekkend mooie foto's. Gaaf dat je daar zo vrij mag overnachten. Fijne reis verder.
  2. Ton:
    Heel bijzonder allemaal.
  3. Ruud boon:
    4 april 2024
    Prachtig en een stukje herkenbaar. Geweldig om zo vrij kamperend rond te trekken.
  4. Loeki:
    4 april 2024
    Wauw! Wat een gaaf verhaal en wat een idioot mooie foto's weer ('jongen op geitenmarkt' wat mij betreft de hoofdprijs🏆👏🏽)
    Filmpje heel leuk! Poeh poeh, wat een avontuur toch..
    Enjoy Saudi-Arabië. Kijk nu al weer uit naar je volgende blog. Liefs!
  5. Maarten:
    4 april 2024
    Weer een mooi reisverslag al zal ik nooit geloven dat jij suf geluld was want dat bestaat niet
  6. Joan:
    5 april 2024
    Wat ‘n prachtige plaatjes weer, zeg!! Uiteraard weer genoten van jullie ontdekkingen, maar moet Maarten gelijk geven over dat je suf geluld werd..was vlgs mij eerder andersom:-) X
  7. Edwin Heeremans:
    5 april 2024
    Indrukwekkend zoals je het land, de mensen, de gebruiken beschrijft. Mooie foto's bij geplaatst. Voor ons als volgers een compleet beeld van jullie reis en leuk veel te weten te komen. Dank voor hé uitgebreide verslag. Fijne reis verder in Saudi-Arabië.
  8. E. Oosterwijk:
    6 april 2024
    Uitgebreid en mooi reisverslag met prachtige foto’s.
  9. Katinka Smits:
    6 april 2024
    Wat een mooi verslag, wat een avontuur en super mooie fotos
  10. Jozien van den Berg:
    7 april 2024
    Wow. Wat een mooi verhaal en prachtige plaatjes weer! En nu weet ik ineens ook nog veel meer over Oman.
  11. Marlie Heinrichs:
    9 april 2024
    Moest er even de tijd voor nemen maar wat een mooi verhaal en interessante info. Je neemt me helemaal mee in jullie schitterende avontuur. Ondertussen is het hier weer fris en waait het hard.

Jouw reactie