Kenya, de afsluiting van onze reis in Afrika, op naar Oman

13 februari 2024 - Voi, Kenia

Kenya, weer terug op Afrikaanse bodem en weer op pad met de Steyr. Ik heb er naar uit gekeken! Het ging allemaal niet helemaal vlekkeloos want Rein moest in de 2 dagen dat we in Nederland waren een nieuw rijbewijs regelen. Toch wat stress (bij mij dan, niet bij Rein).

De Steyr is goed verzorgd bij Jungle Junction in Nairobi en reed weer als een zonnetje. Wat een geweldige truck is het toch. We moesten ons papierwerk regelen want de truck stond te lang in Kenya en ons carnet de passage ( soort douanedocument voor de truck) moest bij de grens in- en uitgestempeld worden en we moesten iets regelen voor de road tax. Ook dit was weer spannend, je weet nooit hoe het loopt en het kon betekenen dat we kenya uit moesten, nieuw visum voor uganda en kenya aanvragen en dan hopen dat alles goed gaat.

Wij op pad naar de kleine grens met Uganda, 450 km,  maar helaas… onderweg een kleine aanrijding met een andere truck waarbij onze spiegels elkaar raakten en bij ons ook de band. Een enorme knal, het spiegelglas vloog door de cabine en ineens een kabaal en werd de truck bijna onbestuurbaar. Ik schrok me rot toen ik het zag maar gelukkig was er niemand gewond en bleek de velg niet kapot, alleen de band. De velg is moeilijk vervangbaar dus dat zou echt een probleem zijn geweest. Nu dus vol adrenaline blij dat het niet erger was.

Dan ineens zie je ook hoe alles hier in een stroomversnelling geregeld wordt; de man die achter ons reed bleef bij ons om ons te ondersteunen, de politie en monteur werden gebeld, wij hadden het hele dorp om ons heen staan, de monteur wist hoe ons velg systeem werkte en mbv benzine in brand steken werd de band op de velg gekregen. Wij moesten de schade aan de andere truck betalen (ruit, spiegels, deel deur), er ging wat geld over en weer en na 3 uur konden we weer verder rijden. Vol adrenaline met eigenlijk een heel goed gevoel dat alles zo goed was gegaan. We zetten de man die ons had geholpen af en hij zei dat we veilig bij het benzinestation konden staan. Het was inmiddels allang donker en er bleek een heel brakke bar / restaurant naast te zijn. Precies wat we nodig hadden. Keiharde muziek en voetbal met luid gejuich, wat (sensueel) gedans en na 1,5 uur ook nog eten gekregen (lokale kip met rijst).

De dag erna verder naar de grens gereden. De grenspost was nog niet klaar maar de computers werkten al wel. Ze konden dus meteen zien dat we te lang in het land waren met de Steyr, kost meer dan 500$ voor de roadtax. We hadden een recu van Jungle Junction en na wat heen en weer gepraat mochten we een brief schrijven met verzoek tot kwijtschelding, die door hun werd gedicteerd. Vervolgens werd het meteen goedgekeurd en stempelden ze ook ons carnet in en uit en kregen we bananen. Een hele opluchting, nu konden we echt de boot naar Oman regelen.

Het verkeer hier is een ramp; heel veel trucks, bijna geen plek om in te halen, heel langzaam rijdend verkeer tussendoor, koeien die oversteken, schapen die ineens de weg oprennen, busjes die ineens voor je schieten, het is continu opletten. Dat geldt voor ons allebei want we hebben het stuur aan de linkerkant ipv rechts hier waardoor ik ook telkens mee moet kijken. Maar toch, een stuk relaxter weer teruggereden naar Nairobi.

Het is niet altijd makkelijk om een goede overnachtingsplek te vinden dus maar bij een brug die ze aan het aanleggen zijn, gaan staan. We werden op sleeptouw genomen door een dorpsbewoner die ons zijn huis en familie liet zien. De familie woont bij elkaar op een groot stuk land, ieder zijn eigen huis, het land bebouwen ze samen. Zijn huisje was echt piepklein. In het keukentje van iets van 1,5m x 1,5 m werd op houtvuur gekookt en ipv lades en kastjes was er plek voor de kippen en de kuikens. In de woonkamer was net plek voor een bankje en een tafeltje en veel religieuze afbeeldingen. Was erg gezellig.

Hierna op mooie plekken gekampeerd; bij tientallen erg lelijke Mariboes die veel lawaai maken maar die ook leuke, lelijke jonkies hadden en later bij een klein natuurparkje. Dat was echt geweldig; we stonden op een veld en om ons heen liepen de zebra’s, giraffes, wildebeesten, herten en apen. Als ze de kans kregen kwamen ze ons veld op en we konden ook gewoon tussen ze door lopen. Meestal zijn de zebra’s erg schuw maar hier liepen ze helemaal niet weg. Het lag aan een meertje met prachtig uitzicht, we hebben genoten!

Eenmaal terug in Nairobi alle regelwerk gedaan voor het transport van de Steyr en afgesproken met Gavin en Sarah, mijn vrienden uit Wales die op de Palm in Dubai wonen. Wij gaan daar een paar dagen langs terwijl de Steyr onderweg is naar Oman.

Na onze tijd onderweg tijd voor een pedicure. “ Bent u in de bush geweest?’ Eh, ja… Bleek dat ik een larve / beest in mijn teen had zitten… Gatver! Had er niets van gemerkt maar ze vertelde me dat het een grote worm kon worden en dat in mijn kleine teen…. Ieuw. Dat verhaal ken ik…

Nog even langs het erg toeristische giraffecentre gegaan in Nairobi en toen was het alweer tijd om te gaan….

Ik heb onwijs veel zin in het Midden Oosten, ook in deze roerige tijden maar zal Afrika ook wel missen. Rein was wel klaar met alle beesten maar ik vind het reizen hier (vooral in oost - zuidelijk afrika) erg leuk en word ook nog erg blij van de tigste giraffe of olifant.

Morgen gaat de wagen op de boot en vliegen wij naar Dubai.

Leuk om ook van jullie te horen hoe het gaat, uiteraard ook per what’s app etc

voor nu, lieve groet uit Kenya

1. Loeki:
    13 februari 2024
    Ha daar wereldreizigers! Nou, jullie zitten meteen weer volop in het Afrikaanse avontuur; wat een gave verhalen (en waanzinnig mooie foto's - chapeau!) weer. En dan nu het Midden-Oosten. Goed te horen dat jullie er zin in hebben; persoonlijk zou ik het momenteel liever overslaan.
    Ik begrijp dat Rein nu liever even 'in de olie' zit dan tussen al die geweldige dieren… Enfin, daar hebben we het nog wel eens over😄. Enjoy Dubai! Liefs vanuit Samos💋💕🥂
  2. Grietje:
    13 februari 2024
    Hi Karin en Rein, wat weer leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Veel plezier in Dubai en succes met alle papierwerk voor Steyr.
    Groetjes vanuit Walvis Bay, Namibië 🇳🇦
  3. Marian:
    13 februari 2024
    Mooi verhaal weer, fijn om te lezen. Prachtige foto’s ook. Goede reis, groeten uit Silvolde 🫣
  4. Joan:
    Hey skatties!!
    Wat ‘n geweldig verhaal weer..behalve dan dat stukje met die verdwaalde larve int voet..bleh.
    Had je bijna ‘n souveniertje meegenomen naar Dubai:-)
    Nu weer op weg naar ut volgend avontuur!! Heel veel plezier in Dubai en we blijven jullie volgen vanuit zonnig Calpe!
    Dikke knuffel y saludas!
  5. Maarten:
    14 februari 2024
    Leuk reisverslag. Veel plezier in het altijd leuke Dubai.
  6. Jan Rietveld:
    14 februari 2024
    Jullie zijn toch ook een stel doorgewinterde globetrotters ook hoor Karin en Rein. Wat een verhalen weer! En wat een schitterende foto's! Problemen bestaan niet en alles lost zich op. En zo gaan jullie de ene na de andere uitdaging aan. Op weg naar nieuwe avonturen in het Midden-Oosten. Geniet er vooral weer van. Petje af voor wat jullie allemaal doen! Liefs en groeten van de buren, Ada & Jan
  7. Marlie Heinrichs:
    14 februari 2024
    Wat een prachtig verhaal over jullie nieuwe belevenissen die toch maar weer goed aflopen. Geniet zo mee op afstand 😉.
  8. Ronald:
    14 februari 2024
    Afrika op zijn best: leuk te lezen.
  9. Loeki:
    14 februari 2024
    @Marian (sorry Karin, Rein) uit Silvolde. Haha, ja, wij mensen die in het buitenland wonen/op reis zijn moeten dat blijkbaar altijd even laten weten (ik incluis). Klinkt lekker interessant en ook zoiets als 'wij zijn ook niet wereldvreemd'. Ahum. Silvolde lijkt me ook heel leuk en - shame on me - nooit geweest… Moest erg lachen om je emoticon.👍🏽
  10. Tom van de Loo:
    14 februari 2024
    Hallo Rein en Karin, wat fijn dat we weer mogen meereizen! en wat geweldig dat de dappere Steyr weer een grote rol speelt.
    Die aanrijding was heftig maar de manier waarop het weer opgelost werd met bush-techniek en meewerkende omstanders; dat is toch weer de rijkdom van reizigers! Misschien mag ik nóg eens zeggen hoe blij Rita en ik zijn dat jullie de Steyr onder je hoede hebt genomen, en wat fijn dat die bak zo goed voor jullie zorgt. Veel plezier op de volgende trajecten! We blijven jullie graag volgen! Tom.
  11. Edwin Heeremans:
    15 februari 2024
    Het ziet er weer erg fraai uit op de foto's en ook het verhaal is weer vol leven. Mooi al die dieren, wij zouden zeggen je bent in de dierentuin, dus een groot natuurpark. Prachtig hoor. Heftig zo'n aanrijding, maar wel weer een avontuur, hoewel jullie die genoeg meemaken zoals in de afgelopen reisverslagen te lezen was. De overgang vanuit Nederland zal weer groot zijn, enfin hier heel veel regen, dus het weer bij jullie oogt een stuk beter. Veel succes en plezier in het midden oosten. In sommige delen erg onrustig, dus wees attent. Oman zal ongetwijfeld meevallen, dus heel veel plezier daar en in Dubai.

Jouw reactie