Bahrein, Kuwait, Qatar

6 maart 2024 - Doha, Qatar

Bahrein, voor de verandering een kort verhaal met weinig foto’s. Wel blij dat ik nu de foto’s in mijn verhaal kan zetten, jammer dat ze niet naast elkaar komen te staan.

Net te vroeg aangekomen om Max Verstappen te kunnen toejuichen en helaas kon je het circuit niet bezichtigen omdat ze bijna met de formule 1 gaan beginnen. En voor Andre Rieux waren we te laat. Zo mis je wel eens wat….

Gemiste kansBahrein voelt verder meteen een stuk Arabischer en conservatiever aan; er lopen veel meer mensen in traditionele kledij, zowel mannen als vrouwen. Ook meer vrouwen in niqaab, zodat je alleen de ogen ziet. Het is hier allemaal minder luxe dan Dubai en Abu Dhabi maar wel met heel veel hotel- en appartementencomplexen, met lege stukken zand ertussen. Het is niet mooi en het verkeer is een stuk agressiever, met veel getoeter. Wat opvalt is dat er in de hotels veel restaurants en bars zitten, in ons hotel 5 bars! En dat is geen uitzondering, het hotel naast ons heeft dat ook. Het schijnt dat er in het weekend veel mannen uit Saoudi Arabië komen voor de alcohol en de vrouwen.StraatStraatStraatStraatZoveel bars De bars in ons hotel

Hier wonen ongeveer 45 % Bahreini. Het land is rijk aan olie en gas. De autochtonen hebben veel voordelen; ze krijgen gratis onderwijs en gezondheidszorg. Als de gezondheidszorg niet in eigen land kan worden verkregen, dan kun je betaald door de staat naar het buitenland. Huizen worden verstrekt door de staat, al moet je daar wel wat voor betalen. De lokalen hebben het niet slecht hier. De mensen die hier komen werken, kunnen wel een werk en verblijfsvergunning krijgen, maar krijgen verder niet dezelfde privileges als de Bahreini.

Met een tour de highlights bekeken die verder weg lagen. Wel ineens een ander leven zonder wagen. Rein had er geen zin en dat kan ik me wel voorstellen, het stelde ook niet veel voor. Meest opvallende was wel het deel waar de olie wordt gewonnen maar waar ook honderden tentenkampjes staan waar mensen in het weekend naartoe gaan. Het leek wel een vluchtelingenkamp. Heel bijzonder, en dat tussen de pijpleidingen en de jaknikkers. Wel werd ik blij van de kamelen met hun jonkies. Het blijven chagrijnige beesten maar ik vind ze geweldig.

Pottenbakker PottenbakkerAhhAhhOude graven Grafheuvels

En wederom genoten van het eten; grote winnaar deze keer de Chinees aan de overkant met boontjes met chili, heerlijk!

IMG_2055

Koeweit; ik kon me er weinig bij voorstellen, behalve dat er geen alcohol te krijgen is en het conservatief is. Dat klopt ook met ook hier weer veel vrouwen in niqaab. Maar verder is het ook heel modern met ook hier weer heel veel goede restaurants. Ik vind het leuk om goede hotels voor relatief weinig geld uit te zoeken en ook hier is dat weer goed gelukt. We hebben prachtig uitzicht op zee en de stad en een meer dan uitbundig ontbijtbuffet met zelfs zalm. Een feest om te gaan ontbijten! Ondanks dat je hier veel vrouwen in niqaab ziet, doet het toch modern aan. De vrouwen gaan ook (al dan niet luxe) met elkaar eten. De een met niqaab, de ander alleen met hoofddoek en sommigen lijken het mondkapje te gebruiken als bedekking voor hun gezicht. Het lijkt me toch een geploeter om iedere hap onder je doek te eten. De vrouwen zijn meestal prachtig opgemaakt en maken een zelfbewuste indruk.

Haven

Uitzicht hotelUitzicht vanuit hotel

Topontbijt OntbijtbuffetGeweldig restaurant… met water…. Geweldige restaurant Babel, met water…

Uiteraard hier ook weer naar de grootste moskee geweest, die nogal tegenviel. Hier moet je, ondanks dat je lange mouwen / broek aanhebt, als vrouw toch ook een abbaya aan; een soort jurk die alles bedekt, over je kleren heen + natuurlijk een hoofddoek. Ik heb mijn hoofddoek uit Iran nog, die standaard in mijn tas zit maar je kunt bij de moskee alles lenen. De mensen zijn uiterst vriendelijk.

Goudsouq Goudsouq

Op straat Op straat

Straatbeeld

Straatbeeld

Vele kilometers gewandeld, veel langs de zeer blauwe zee. Overdag is het nog steeds een graad of 22C maar s avonds koelt het af naar een graad of 12. We hadden alleen rekening gehouden dat we een weekje naar Dubai zouden gaan. Nu alleen een vest bij me…. Nee, ik zal niet weer gaan klagen over kou….

In de paar dagen dat we in Koeweit stad waren toch nog weer veel bezichtigd. Bijzonder was Al Qurain Martyr’s museum, een huis met mannen van een verzetsgroep, beschoten door Iraakse militia. Het ligt ver buiten het centrum maar toch kwamen er nog best veel mensen. Misschien wel omdat het net de nationale dag was geweest. Verder vonden we de Kuweit Towers echt heel mooi en je kunt er geweldig Japans in eten met gigantisch uitzicht. Een zeer leuke korte stop.

Beschoten huis

Info over de martelaren

Qatar / Doha; onze laatste stop voordat we de Steyr kunnen ophalen. We hebben dagelijks contact over de voortgang en regelwerk mbt de Steyr. We hebben het de afgelopen weken erg naar ons zin gehad maar dit is toch wel gewoon vakantie en het is tijd om weer echt te gaan reizen. We hebben een hotel dichtbij de souq en het is echt leuk om weer “oude” dingen te zien, de souq hier is echt mooi. We zijn er in het weekend en het is echt barstensvol met mensen, mogelijk omdat het bijna Ramadan is. De goud / juwelierswinkels zijn superdruk, overal wordt gegeten en geshopt.

IMG_2070 De souq

IMG_2069

IMG_2065

IMG_2084

Binnen de souq heb je ook een gedeelte falconsouq, allemaal winkels met valken en in veel winkels worden de kapjes voor hun hoofd daar gemaakt. Er is zelfs een groot valkenziekenhuis in de souq. Het is een grote liefhebberij hier om de valken te trainen. Een goede valk levert veel geld op. Verder in de souq ook nog prachtige Arabische paarden.

IMG_2083 Valkenziekenhuis

IMG_2094

IMG_2090

IMG_2096IMG_2101IMG_2103

Vroeger, voordat er olie was gevonden, werkten de mannen 4 maanden per jaar als parelvisser, een zwaar beroep waarbij ze al die tijd van huis waren. Daarna trokken ze met hun gezin en dieren naar het binnenland. Een bijzonder combi van zee en woestijn. Ook nu is het nog heel populair om de woestijn in te gaan. Doha lijkt dan wel heel modern maar de mensen houden ook nog vast aan hun tradities. Nadat we al eerder in een koranmuseum waren geweest, vond ik het prachtige Museum of Islamic Art wat veel van het goede. Het Nationale Museum, in de vorm van een zandroos, was echt geweldig met veel verhalen en film over de historie van het land en de mensen. Doha is een leuke stad voor een aantal dagen en weer hebben we geluk; een geweldig Indiaas restaurant tegenover ons.

IMG_2074

IMG_2076

DSC04911

DSC04914

IMG_2134

IMG_2109

Wij verheugen ons op het verder reizen maar hebben genoten van onze stedentrips. Verschillende steden die nieuw zijn maar toch totaal anders.

Groetjes en liefs,

Karin en Rein.

1. Joan:
    6 maart 2024
    Wilde net vragen of jullie Max Verstappen en Fernando Alonso nog hebben gezien in Bahrein. Weer genoten van jullie avonturen in de Arabische werelden met schitterende foto’s. De abbaya staat je ook prachtig ..alleen vroeg ik me of dat stukje haar onder die hoofddoek daar wel kan…ben jij dat ook op die foto in niqaab, met witte plastic tas en mobiel:-)
    Fijne voortzetting van jullie mooie trip!
    Geniet!!
    Liefs van ons X
  2. Loeki:
    6 maart 2024
    Nou, Karin, je verwent ons wel met je verhalen en je foto's. Wat een bizarre landen; zó verschillend van de rest van de wereld. Bijzonder om daar even deel van uit te maken en fijn dat jullie zo genieten van al het lekkere eten😊. Liefs!
  3. Maarten:
    7 maart 2024
    Flink verslag hahaha.
    Stap nu de Steyr maar weer in.
    Veel plezier
  4. Herman:
    10 maart 2024
    Wat heerlijk om weer een inkijkje te krijgen van jullie mooie reis ! Naast het leuke verhaal zijn de foto's ook erg indrukwekkend. Wat een andere wereld en luxe ook. En de koppies van zeer nieuwsgierige kamelen :-)

Blijf genieten van jullie mooie ontdekkingen en liefs uit Rijswijk x

Jouw reactie