Dubai en Abu Dhabi, Wijziging van plannen…

29 februari 2024 - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten

Toch eng om de Steyr achter te laten bij een groot bedrijf dat de wagen op de flatrack zal zetten waarna het verscheept zal worden naar Salalah in Oman. De bedoeling was dat het schip met de  Steyr 28 februari aan zou komen in Oman, een tocht van 5 dagen.

Wij maken van die tijd gebruik om Sarah en Gavin in Dubai te bezoeken. Ze wonen al 4 jaar op “ de Palm”  en ik was natuurlijk erg enthousiast om daar naartoe te gaan. Wat een cultureshock maar wat hebben we genoten! Ze wonen in een luxe appartement met 1 blok verder de zee en privestranden van de appartementencomplexen. Er staan bedjes met matrassen, er zijn kleedkamers en toiletten, overal is alles schoon en heel en er zijn tig restaurantjes of plekken om wat te drinken. We maken met liefde gebruik van de Emirates kaart van hun waarmee we op heel veel plekken 50% korting krijgen. Wat een luxe; ladiesnight met eten bij ( het bekende hotel) Atlantis (al was het niet mijn soort eten, de cocktails waren lekker), superdeluxe lunch bij het Raddison Blu maar ook heerlijk Italiaans en vis op het strand gegeten. Claire en Beth uit Wales logeerden er ook en s avonds genoten we thuis meestal van tapas met een wijntje, erg gezellig.

Ik ben al een paar keer in Dubai geweest dus nu vooral veel tijd met onze vrienden doorgebracht en niet naar de toeristenplekken geweest.

Maar… Dubai blijft toch bijzonder; ook bij Sarah en Gavin een shoppingmall voor de deur maar ook een fiets / wandelpad / kinderspeelplaatsen waar met name Filipijnse vrouwen voor de kinderen zorgen. De appartementen en huizen hebben een kamertje voor de inwonende hulpen. De verschillen hier zijn enorm met enerzijds de expats die goed verdienen en verder de buitenlandse arbeiders die zeer weinig verdienen. Naast de expats die goed verdienen heb je nog gigantische rijkdom: mensen met enorme villa’s, enorm veel sportauto’s en jachten en heel veel Russen die hier naartoe uitgeweken zijn ivm de oorlog. De huizenprijzen zijn hierdoor enorm gestegen. Ik blijf het toch altijd wel een bijzondere plek vinden.

Wij hebben een weekje genoten van de gastvrijheid en het leven hier. Helaas kregen we ook minder goed bericht; ons schip heeft een aanvaring gehad en zal niet op tijd aankomen in Oman. In eerste instantie veel onduidelijkheid in hoeverre het schip nog in staat was om te mogen blijven varen maar uiteindelijk bleek dat onze wagen ongedeerd is maar dat ie wel mee moet op een ander schip, nieuwe aankomstdatum 5 maart.

Wij hebben onze plannen toen ook maar omgegooid en besloten om dan maar eerst een paar dagen naar Abu Dhabi te gaan. Het hoort ook bij de Verenigde Arabische Emiraten maar is toch weer totaal anders. We zitten in een hotel in het centrum en alles is hier wat rommeliger maar het is ook wat conservatiever op straat. Geen barretjes op het strand waar je lekker kunt chillen en een biertje kunt doen, wel een paar koffietentjes en afgesloten delen op het strand voor families.

In ons hotel wel meerdere bars en restaurants en zo belandden wij op een vrijdagavond in onze geweldige hotelbar. Leuke expats tegengekomen die hier al jaren wonen en lekker lopen ouwehoeren en dansen. Dat was alweer een tijd geleden op reis!

In Abu Dhabi de nodige kilometers gemaakt, ook veel met de bus want er valt best veel te zien; een prachtige gigantisch moskee, het gigantische paleis (maar ook het kleine paleisje, hoe ze ooit woonden), de vismarkt waar je heerlijk kunt eten, genieten van het uitzicht vanaf de 74 etage van een gebouw, een prachtig hotel, lopen langs het strand. Hoogtepunt voor mij was echter het Louvre Abu Dhabi. Een prachtig gebouw met een meer dan geweldige expositie over de sieraden van Cartier geinspireerd door islamitische design.  Ze hadden er filmmateriaal bij hoe de sieraden werden ontworpen, zo ontzettend geniaal! Prachtig. Helaas kon ik ze niet goed op de foto krijgen…

Vreemd om zonder Steyr op pad te zijn maar wel leuk dat er hier zoveel te zien was.

Wij gaan verder naar Bahrein.

1. Edwin Heeremans:
    29 februari 2024
    Niet verkeerd om daar in dit jaar getijde te verblijven. Je verhaal is enthousiast en aanstekelijk, nodigt uit om zelf een keer te gaan kijken. Veel plezier op jullie reis.
  2. E. Oosterwijk:
    29 februari 2024
    Fijn dat jullie een goede tijd in Dubai en in Abi-Dabi hebben gehad.

Bah- Rein..🤣🤣
    Veel plezier in Barein en vooral van de herreniging tussen Steyr en jullie .
    Maak er een feestje van..
  3. Marlie Heinrichs:
    29 februari 2024
    Vormt inderdaad een contrast met eerdere foto's. Echt een relaxt onderdeel van jullie geweldige avontuur...
  4. Johan van Ulvenhout:
    29 februari 2024
    Wat een kontrast... Van maximale armoe naar ultieme rijkdom. En wat een ervaring.
    Lijkt veel op Singapore. Ben benieuwd naar het vervolg van de reis. Enjoy it.
  5. Jozien van den Berg:
    1 maart 2024
    Die hoofddoek staat je wel, Karin. En je kunt heel veel zeggen van die Arabieren, maar hun kunt is wel fantastisch.
  6. Loeki:
    2 maart 2024
    Waanzinnig. Wat een bizar en schokkend verschil met Afrika. Ik hou er een beetje moedeloos gevoel aan over. En al weet je het natuurlijk; de confrontatie zo in één reisblog is wel een 'slap in the face'.
    Maar, zullen we maar zeggen, weer eens wat anders dan al die saaie apen, zebra's, giraffen, etc. hè Rein😜

Zeer indrukwekkende foto's weer! Met -wat mij betreft- een prijswaardig beeld: die met de drie bloedmooie jonge vrouwen op hun telefoon.
    En inderdaad Karin, die hoofddoek staat je heel goed!

Ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur. Liefs!

Jouw reactie