Kenia, afsluiting van onze reis voor dit jaar

30 mei 2023 - Nairobi, Kenia

Kenia, weer een totaal ander land. We begonnen wat vreemd. We dachten bij een dorp aan het Victoriameer te gaan staan, kwamen we bij de 3 na grootste stad aan van Kenia en onze camping, die inmiddels meer podium was dan camping, lag er vlakbij. Daar waren ze nog aan het bijkomen van de massale en gewelddadige protesten die er waren geweest. Je mist wel eens wat zullen we maar zeggen. Nu was het einde van de Ramadan en waren er geen protesten meer. En zo stonden we ineens in de regen in Kenia, niet echt uitnodigend om te blijven en ook de beste tilapia van het victoriameer in Kenia viel totaal in het niet bij de overheerlijke uit Uganda.

De eerste dagen hadden we niet echt een hele beste indruk: het was op veel plekken vies, veel rotzooi en in de buurt van National Park Masai Mara waren de verkopende Masai te opdringerig als in echt tegen je aan gaan staan met hun verkoopwaar en waren de dorpen vies met teveel drankwinkels en rondhangende mannen. Uiteraard is dat een gevolg van de economische en ecologische misere maar hier viel het extra op, zeker na de schone landen die we hiervoor bezocht hebben en die minder rijk zijn.

Masai Mara was wel weer een leuk park, wat doorloopt in Tanzania. Niet te groot en veel te zien. De eerste en laatste dag gebruik gemaakt van de transit constructie waarbij je 2 uur gratis door het park kunt reizen, van de ene gate naar de andere gate en we hebben een nacht gekampeerd in het park. Dat blijft toch geweldig, in je uppie, de beesten om je heen, even de wagen uit, met je zaklantaarn schijnen of er geen beesten dichtbij zijn en dan ineens een vieze hyena een paar meter verder zien…

Het is regentijd en met periodes komt het water met bakken de hemel uit. En dus konden we de ene dag een minibus uit de modder trekken en de andere dag een bus uit hun benarde positie redden; de bus was gaan glijden in de modder en stond dwars op de weg, de mensen, waaronder veel kinderen, zaten al uren te wachten. En zo konden we ze weer recht trekken en na het leggen van stenen, ook weer op de weg krijgen. Iedereen blij. We waren nog maar een paar minuten op pad en we kregen als toetje nog een paar cheeta’s onder een boom. Dat blijft toch wel het het hele leuke in de parken. Soms zie je uren niets, dan ineens, totaal onverwachts vaak, hele bijzondere dieren.

In Nairobi aangekomen bij de Jungle Junction, een begrip onder de overlanders; ws iets van 2 ha met daarop een huis dat nu gastenverblijf is en veel gras waar je kunt kamperen en waar veel overlanders langdurig gestald worden. En… ik weer superblij…. Ze hebben een wasmachine dus zelfs de kussenhoezen van de bank lekker schoon. Weer een hoogtepunt haha. JJ is echt op een superlocatie in de wijk Karen, met een supermarkt  op loopafstand die zelfs lekkere kaas en vleeswaren heeft. Maanden niet gehad dus wij zijn helemaal in onze nopjes. Een paar dagen wat aan de wagen geklust en gezellig gekletst met de mensen die er ook waren en met zijn zessen naar een heel leuk restaurant geweest. We hadden het niet meteen met Kenia maar nu kan ik wel inzien dat de kwaliteit van leven hier wel heel goed kan zijn, als je geld hebt uiteraard. Nairobi ligt wat hoger dus overdag lekkere temperaturen boven de 20C maar s avonds koelt het snel af en we hebben geregeld hoosbuien. Het grasveld is een drassige bedoening dus je loopt veel met dichte schoenen, ook weer voor het eerst sinds tijden. Chris, de Duitse eigenaar, kan veel vertellen over de in en outs / voordelen / nadelen van verschepen en waar te parkeren. Hier dus ook vooral heel veel bezig geweest met alle info bij elkaar te krijgen mbt de mogelijke routes en kosten etc, zoals beschreven in het vorige verhaal.

We hadden nog een paar weken tot onze vlucht naar Nederland dus nog even op pad gegaan. Eerst richting  Mt Kenia. Prachtige camping met geweldig uitzicht, we konden er wandelen en paarden, koeien en geiten die langslopen. In eerste instantie was het net als in Nairobi nogal regenachtig en modderig maar gelukkig klaarde het ook regelmatig op. In de bergen nog behoorlijk koud maar eenmaal weer onderweg werd het geleidelijk weer warmer.

We hadden goede verhalen gehoord over nationaal park Tsavo oost en hebben daar ook op een prachtige plek overnacht. Alleen jammer dat we bij het vertrekken een rekening kregen van $ 252 voor 2x entree met de wagen en kamperen zonder voorzieningen. De prijzen bij de ingang waren onvolledig en dus moesten we voor onze wagen extra betalen en reserveringskosten van over de $50 zonder dat we een reservering hadden. 2 uur later zijn de reserveringskosten eraf gehaald. Beter er voor de dag ingaan. Mooi park maar pas buiten het park zagen we zebra’s en giraffes.

Rein wilde eigenlijk kiten dus op naar het strand maar helaas waren er maar 3 dagen wind. We stonden bij het eerste surfstrand op een camping / resort vol met muggen, de camping bij het 2e surfstrand was niet goed bereikbaar door de regen en dus maar een paar dagen naar een prachtig resort gegaan, kamer met zeezicht, all inclusive. Ook wel eens lekker en in het laagseizoen heel goed betaalbaar. Het was geen surfweer meer dus de dagen maar doorgebracht met de dagelijkse strandwandeling en genieten van het strand en het lekkere eten. Tussendoor nog even naar Mombasa gegaan. Nou, ze zeggen weleens dat het oude centrum op Stonetown op Zanzibar lijkt maar daar moet je toch wel heel veel fantasie voor hebben. Wel weer veel meer islamitisch en hier zie je ook best veel vrouwen in niqaab. Ik snap niet hoe ze het volhouden in de hitte. Blijft altijd wel bijzonder hoe je toch contact kunt hebben met mensen terwijl je alleen de ogen ziet. Geen onprettige stad maar heel blij word je er ook niet van.

Na onze strandvakantie naar nationaal park Amboseli gegaan. Ook weer een heel mooi park met heel veel olifanten en leeuwen. Daar word ik nou wel weer blij van.

Tja, en dan zit het erop. Weer terug naar Nairobi, was doen, alles opruimen en schoonmaken. Heel veel zin om iedereen te zien maar ook wel een beetje weemoedig om afscheid te nemen van Afrika….

Aanbevolen;

Havila resort; goede tussenstop richting mt Kenia, je kunt meteen naast de rivier staan

mt Kenia; Castle Forest Lodge campsite

Watamu beach; watamu beach cottages; kleine kampeerplek met keuken. Geen uitzicht, tussen bomen, nu veel muggen maar mooi strand, zwembad en mooi uitzicht vanaf uitzichtpunt war ze ligbedden hebben. Eten niet aan te bevelen. Mooie plekken in de buurt om te eten rond zonsondergang zijn the Lighthouse (ook voor sundowner, wel dure drankjes) en the Crab Shack.

Voi; Simba Safari Lodge; ze zijn nog steeds bezig het resort op te bouwen maar kampeerplek tussen de bloeiende bloemen.

Teen Ranch resort; ruim opgezet met prachtig uitzicht op mt Mt Kilimanjaro, 26 km van Amboseli nationaal park

1. EC Buitelaar:
    30 mei 2023
    Veel liefs en goede reis terug...
    Emeke
  2. E. Oosterwijk:
    30 mei 2023
    Ruim 1,5 jaar samen gereisd. Een fantastisch avontuur, om werkelijk nooit te vergeten .Ik denk dat jullie deze ervaringen enorm zullen koesteren en jullie hele leven meenemen in jullie harten. Over 8 maanden komen jullie weer terug om de steyr op te halen, en weer een aantal maanden zullen reizen om terug te komen naar Nederland. Rein heeft al weer een mooi vooruitzicht om met zijn vrienden te gaan kiten in Brazilië. Maar eerst morgen maar het vliegtuig in, en begin juni al weer naar Terschelling, Oerol .
    Ik wens jullie een hele goede reis toe. Tot snel
    Liefs Els
  3. E. Oosterwijk:
    30 mei 2023
    En echt super bedankt voor alle fantastische reisverslagen .Echt super leuk en fijn om te lezen. Zo waren we er allemaal toch een beetje bij .Ik zal de verslagen gaan missen.
  4. Marian:
    30 mei 2023
    Genoten van jullie avonturen. Fijn om het een beetje mee te mogen beleven. Goede reis naar huis. Lieve groet, Marian en Frank
  5. Jozien van den Berg:
    30 mei 2023
    Ja, dank voor de verhalen! Tot zover.... En tot Oerol.
    Liefs, Jozien
  6. Cor en Grietje:
    30 mei 2023
    Fijne tijd in NL! Wij gaan eind juni die kant weer op en gaan jullie tips zeker gebruiken. Dank!
  7. Helen:
    Safe travels❣️ See you in NL 🍻
  8. Heleen:
    30 mei 2023
    Een prachtige, indrukwekkende reis. En dan nu weer in Nederland. Een wereld van verschil. Een fijne tijd.
  9. Joan:
    30 mei 2023
    Erg genoten van jullie avontuurlijke grote mooie lange trip! Echt fijn dat we digitaal zo mee konden liften! Ondanks de begrijpelijke weemoed ook weer fijn dat jullie dadelijk Nederland aan doen. Een hele voorspoedige terugreis en tot heel snel! Veel liefs & Saludos van Tukker J & Hagenees D😘
  10. Maarten:
    31 mei 2023
    Bedankt voor alle reisverhalen en een goede reis terug naar Nederland.
    Trek je winterjas maar vast aan.
  11. Gerard:
    31 mei 2023
    Bedankt voor je onvermoeibare schrijfkunst om ons jullie ervaringen te laten meebeleven die bijzonder en uitgebreid waren. Er sprak geduld en doorzettingsvermogen uit en zin om Afrika zelf aan den lijve te ervaren.
    Ik hoop dat jullie goed vertrouwen hebben in de parkeerplaats van jullie ‘Steyr-baby’ om later wanneer de situatie dat weer toelaat, de reis te hervatten. Goede reis naar Nederland!
  12. Marlie Heinrichs:
    3 juni 2023
    Heb genoten van alle reisverhalen. Gaf een mooie indruk van hetgeen jullie allemaal meemaakten. En wat kun je toch geweldig schrijven. Maar heel leuk om je binnenkort weer te zien .