Malawi

15 februari 2023 - Livingstonia, Malawi

Internet was weer gigantisch traag, hoop dat alles goed is doorgekomen….

De grens, het was nogal een gedoe omdat er veel onduidelijkheid was; je moest altijd een evisa aanvragen wat tot 8 dagen kon duren maar nu zou de grens open zijn voor europeanen zonder dat ik terug kon vinden hoe of wat. Op de site van Tourism Malawi stond dat we visum konden krijgen bij aankomst, visa on arrival. Nou, niet dus, het was nog niet gecommuniceerd met de grens. Ze begrepen wel dat het erg onduidelijk was en dus kregen we alsnog ons visum, $ 50. We hebben een paar dagen met Sebastian gereisd die we nog kennen uit Zambia. Hij ging eerst naar het noorden, wij naar het zuiden dus we konden elkaar een beetje op de hoogte houden.

Malawi. Het blijft toch bijzonder dat een land weer zo totaal anders is al heb je dat in Europa natuurlijk ook. Overal mais op kostgrondjes aangeplant, soms staat het al vrij hoog, soms niet, geen pijl op te trekken. Blijkt af te hangen of mensen geld hebben of niet op dat moment. En mensen, heel veel mensen onderweg, langs de kant van de weg. Veelal lopend, vanuit school heel veel kinderen maar ook heel veel vrouwen met enorme takkenbossen op het hoofd. Maar ook veel fietsen. Mannen met heel veel hout op de fiets. En heel veel fietstaxi’s. De fietstaxi is hier een gewone fiets met een plankje achterop de bagagedrager. Voor de rest minibusjes (illegale) kleine chinese autootjes die als taxi dienen maar verder weinig gemotoriseerd verkeer. Af en toe wat trucks. Dat is ook niet zo vreemd, de diesel kost hier $1,92 per liter. De wegen hebben vaak gaten en zijn aan de zijkanten vaak afgebrokkeld waardoor wagens maar weinig ruimte hebben om elkaar te passeren. Er zijn veel controlepunten door politie en soms leger. Ik hoorde dat ze controleren op illegale taxi’s en illegale houtskool. Wij kunnen meestal doorrijden, soms controleren ze verzekering en rijbewijs.

Het land is arm. De kunstmest is bijna niet te krijgen en kost 4x zoveel dan normaal. Hier hebben we dan ook voor het eerst duidelijke noodhulp gezien in de vorm van zakken maismeel die werden uitgereikt. De oude mais is nu zo’n beetje op, de nieuwe nog niet geoogst. Behalve mais zie je nu in de regentijd ook rijst verbouwd worden en suikerriet. In de hoger gelegen gebieden ook thee. Langs de kant van de weg ook weer heel veel houtskool en soms wat hout. We hebben geen zonnepanelen op huizen gezien, te duur en er lijkt ook niet op gas gekookt te worden, we hebben geen gasflessen gezien. De huizen zijn hier wel vaak van steen, met een golfplaten of rieten dak. Er staan  her en der stapels stenen langs de weg die gebakken worden in zelfgemaakte ovens. Het is echt weer bijzonder basaal hier, het doet wel weer denken aan west afrika. Ook weer heel veel kinderen, die al dan niet naar school gaan. Ze spelen met elkaar, met een fietswiel of met een zelfgemaakte bal van stukken binnenband. Ondanks de armoede zijn de mensen over het algemeen prettig in de omgang, lachen veel en zeker de kinderen hebben veel lol. Het grote verschil met West Afrika dat je hier wel in de grote plaatsen een supermarkt kunt vinden en dat er toch best veel lodges en campings zijn.

We zien hier ook weer meer heel diverse kerken en her en der ook moskeeën. We hebben oa overnacht bij de eerste  katholieke missiepost met een guesthouse en museum over diverse bevolkingsgroepen in Malawi erbij. Erg interessant.

We hebben veelal rondgereisd langs lake Malawi. Het is nu regentijd. Het water uit de rivieren, met alle modder, komt uit in lake Malawi. Soms spoelt er een krokodil mee. Nu dus geen blauw meer maar het is bruin. Er schijnt op sommige plekken bilharzia in het water te zitten, wormpjes die via je huid naar je organen gaan en daar schade aan kunnen richten. Het zwemmen toch maar overgeslagen… Het meer is gigantisch groot, bijna 30.000 m2 met meer dan 1000 vissoorten! Hier geen grote vissersboten maar vaak zelfgemaakt houten bootjes of kano’s. Je ziet her en der mensen lopen met (kleine) visjes, ze worden verkocht op de markten, soms zie je auto’s met vissen erop vastgebonden. Wij hebben genoten van de lokale vis op de bbq, zelfs catfish gegeten, vond het er maar vies uitzien maar is erg lekker.

In Malawi vonden we vaak mooie campings met mooie uitzichten. Ze kosten meestal rond de $10 per persoon. Malawi is nu in de regentijd erg groen. We hebben eigenlijk weinig last van de regentijd. Soms regent het een paar uur of is het bewolkt maar de temperaturen zijn vaak lekker, tussen 18C en 30C al is de luchtvochtigheid wel wat hoog waardoor het warmer aanvoelt. Nog even overwogen om bij Mulanje in de bergen een tocht te gaan maken van een paar dagen maar daarvoor vind ik de regentijd dan toch wat minder, het wordt dan al snel heel glibberig, geen zin om te vallen. In Liwonde National Park nog wel 2 tours gedaan, met de boot het meer op en met een wagen door het park. Weinig wild gezien maar toch prachtige natuur en hele mooie camping, zeer de moeite waard. Op sommige campings zijn de apen een plaag. De bavianen vind ik echt niet prettig als ze volwassen zijn. De andere aapjes zijn dan wel ondeugend en proberen je spullen te jatten als je niet oplet maar zijn grappiger en minder agressief.

Het zuiden is prachtig met veel theeplantages en bergen. We wilden eigenlijk nog naar een theeplantage voor een rondleiding en proeverij (ja, we zijn nog maar een schim van onszelf, normaal gesproken gaan we liever voor de wijnproeverij!) maar die was helaas gesloten. Wel in de omgeving, door de plantages, prachtig gewandeld. Kinderen roepen door heel het land “Mzungu” , buitenlander, al vond ik de oorsprong van het woord dat in heel oost afrika wordt gebruikt mooier; iemand die zonder reden ronddwaalt, constant in beweging is. Soms wordt er om geld gevraagd al lijkt dit meer iets om te roepen “give me my money” dan dat ze daadwerkelijk verwachten iets te krijgen. Het blijft altijd moeilijk om te zien hoe groot het verschil tussen rijkdom en armoede is. Hier is vooral heel veel armoede. Het is ook best ingewikkeld om bij te dragen aan de economie; we kopen wel groente en fruit op de marktjes en ook het houtskool al is dat niet heel erg verantwoord ivm de houtkap. Verder is er nauwelijks wat te koop. De marktjes bestaan meestal uit afdakjes van riet op takken, de wegen zijn onverhard. Het is een grote modderpoel na een bui. Vaak liggen er ook spullen uitgestald langs de kant van de weg. Soms zitten er geen mensen bij en zie je niemand. Maar als je wat wil kopen, duikt er ineens iemand op. De supermarkten zijn vaak in buitenlandse handen, vaak uit Zuid Afrika, waar ze ook veel producten uit Zuid Afrika verkopen. De campings en lodges zijn vaak in handen van buitenlanders, uit diverse landen.  Ik vond het heel erg leuk om mensen te spreken die hier wonen of die zich hier willen vestigen. Het zijn de mensen die een guesthouse runnen en verder mensen die in de gezondheidszorg werken, als missionaris of als leraar. Ook in andere landen regelmatig mensen gesproken die in deze regio in de gezondheidszorg werken. De psychiatrie staat hier nog niet eens in de kinderschoenen, van wat ik begrijp is er nauwelijks kennis over psychiatrische problematiek onder de bevolking, laat staan dat er behandeling is voor psychiatrische problematiek.

Uiteindelijk doorgereisd naar het noorden, weer de bergen in. Er is net een nieuwe weg dus het ging sneller dan gepland.

We hoorden goede verhalen over de Mushroomfarm. Alleen, we zouden te groot zijn. Toch de uitdaging aangegaan en blij dat we gewoon pasten. De Steyr is wel groot maar heeft een heel kleine draaicirkel. Dat kwam ons ook weer van pas toen we de onverharde bergpas naar het meer namen. Ook dat zou voor onze wagen niet mogelijk zijn… Hoefden alleen maar 1 tak weg te zagen! Het was inderdaad een erg leuk guesthouse met voor de verandering ook wat andere mensen, meestal staan we ergens in ons uppie. Het staat heel mooi op de bergrand waardoor je prachtig uitzicht hebt. Een goed vegetarisch restaurant, ze roosteren zelf koffie, een bibliotheek met ook heel veel spelletjes en diverse tours. Wij zijn naar de waterval gelopen. Mooie wandeling.

Malawi. Het is een heel mooi land, aardige mensen al zijn ze soms wat meer op zichzelf dan in andere landen. Mooie campsites met vaak leuke eigenaren. Maar op de een of andere manier is het niet onze favoriet, misschien wat te makkelijk, te mooi maar ook teveel mensen langs de kant van de weg waardoor het rijden erg vermoeiend is. AchEn waarschijnlijk ligt het er ook aan dat we al lang reizen, op zoveel mooie plekken zijn geweest, dan voegt nog een mooie plek aan een mooi meer niet zo heel veel meer toe. Ik weet het, het klinkt heel erg.

Wel weer veel foto’s, het is echt heel mooi en genoeg te zien.

Nog een laatste dag aan het meer en daarna was het weer tijd om door te reizen, nu naar Tanzania.

TRAVEL INFO MALAWI

From south to north, we camped at the following places;

Africa wild truck campsite and lodge; prebook! $ 10 pp. dorm available. Very nice area, surrounded by teaplantations and mountains. You can do guided trekking from here, looks professional. Campsite in grassy area next to pool.  Nice but unfortunately no view at mountains. Next time i would have a look at the golfclub ( I overlander app)

Thyolo sports club; kw 10.000 pp; a bit of the main road but nice walks around. Huge grassy area next to pool, basic abulitions. Very nice people. Sports club used to be in use during colonial days, now rundown, hardly anybody there, still interesting to see and nice staff.

Casa Rosso, Zomba;  $ 14 pp. nice area, nice to have pizza, good but expensive food. Nice view from restaurant. Nice owner. no view from campsite, walking distance from new supermarket towards town

Liwonde safari camp; i think it was $10 pp. very nice place with good viewdecks. They do tours to the park, we paid $25 per tour, entry to the park $30 per day. Only cash for park entrance.

norman car cottage; $ 10pp. Nice view from the restaurant, camping in fenced area under trees. Expensive food and drinks. Very bad exchange rate if you don’t pay with $.

Namalikhate lodge; Kw 10.000 pp, lodge is same as mission lodge; nice view from restaurant. Interesting place to visit. We could use a room for shower and toilet. Nice people. Museum with antropologist highly recommended.

Sunbird waterfront; $ 10 pp directly at beach, nice views. Basic abulutions, cold water shower. Posh resort next door. Watch out for baboons.

Nkhotakhota pottery; Kw 13.000. Nice campsite on grassy area. Great view and very good hot showers. Liked it.

Ngala beach lodge; $10 pp. camping now under construction. Beautiful place. Good food in restaurant with great view. Nice staff.

Sunga Moyo campsite; 10.000 kw pp. Beautiful setting, together with Ngala beach the nicest for us on lake Malawi. Restaurant was closed, almost no visitors, we were the first visitors in 10 days. Drinks available.

Macondo Camp Mzuzu; Mzuzu good for shopping, has a Shoprite. Camp itself smallish spaces, no view but I think it has a nice backpacker vibe when there are people, we were the only ones. Does pizza’s, around 13.000 kw.

Mushroom Farm; Kw 6000 pp camping, Kw 10.000 dorm. nice road from Mzuzu, we thought we would be too big but did fit after all. It is set on a cliff so very nice view. Nice social place, eco camp, restaurant with cheap vegetarian food, activities. Highly recommended.

Chitimba camp; Kw 8000 pp. very nice huge grassy area, beautiful view. Nice restaurant, run by Malawi woman, trained in South Africa. We had very nice catfish with fresh vegetables and chips Kw 10.000. highly recommended.

Money info; at Forex offices you can change $ 50 and $100 notes (sometimes from 2009 or from 2013) for 1405 Kw. Much better rate, in most places the exchange rate is 1$ for 1000 kw.

1. Dick:
    21 februari 2023
    Nog steeds lees ik met veel plezier jullie reisverslagen. Wat een belevenis! Veel reisplezier verder.
  2. E. Oosterwijk:
    21 februari 2023
    Weer prachtige reisverslag Kaar, met werkelijk prachtige foto's Geeft weer een hele mooie impressie. De armoede is wel heftig.
  3. Joan:
    21 februari 2023
    Weer erg genoten van jullie avonturen!! De mooie plaatjes zeggen wederom genoeg!!
    Liefs van ons!! X
  4. Heleen:
    26 februari 2023
    Weer genoten van je beeldend verslag. Mooie reis verder.
  5. Marlie Heinrichs:
    9 maart 2023
    Op deze regen en sneeuwige dag alweer jaloers geworden op jullie prachtig avontuur. En zo boeiend geschreven👍