Corona

7 januari 2022 - Bissau, Guinee-Bissau

We lezen nog steeds de Volkskrant dagelijks. Nu bevinden wij ons in Africa en lezen allamerende berichten. Marokko is weer volledig afgesloten. Toen wij er waren was corona nauwelijks in het dagelijks leven zichtbaar. In Senegal is dat weer zo. 3 januari onze Janssen booster gehaald in het Centre de Salut in het dorp. Nergens wordt een mondmasker gedragen, ook in het healthcentre niet (wij wel). Af en toe kom je een Fransoos tegen die net is geland met een mondmasker, aan het eind van de avond bungelt het aan de arm. Soms hebben caissières een mondmasker maar dat zijn uitzonderingen. Het gewone leven gaat hier gewoon door al hebben de lokalen hier wel veel last van de weinige toeristen die er zijn. Er zijn hier echt heel veel mensen afhankelijk van het toerisme, een vangnet is er niet.

Naar het Healthcentre lopen is sowieso bijzonder. Eerst al onze was verzamelen. Met de hond op pad, eerst een hele steile trap op van het voormalige hotel, langs de ruïnes, door een halve jungle, langs een paar mooie huizen van buitenlanders, alleen maar zandpad met mul zand, langs een winkeltje waar niemand ooit wat koopt maar waar meestal wel een pot op een houtvuur staat. Er is een gemeenschapje waar er altijd wel een paar mensen buiten zitten, vaak bezig met invlechten van elkaars haar. Er lopen geiten, schapen, kippen, honden en veel varkens met biggetjes over de hele weg rond. Na ongeveer 15 minuten kom je bij de geasfalteerde weg. Op de hoek zitten 2 restaurantjes. In de ene zit en Fransman die ws de eigenaar is maar zo te zien vooral zijn eigen drankvoorraad opdrinkt en heel vaak naar buiten gaat om te urineren. In ons restaurantje werkt een dame die nauwelijks Frans spreekt. Alles gaat in een erg langzaam tempo. Er komt meestal een zwakbegaafde man langs die eerst een “box” komt geven en even later pontificaal midden op het zandpad of op de weg gaat urineren zodat het verkeer moet stoppen. Ondertussen komen aan het eind van de middag de kinderen met een stuk of 50 koeien langs waardoor het verkeer ook weer wordt opgehouden, de shared taxi’s rijden af en aan (is ook makkelijk, er is maar 1 doorgaande weg), het is eigenlijk ongelooflijk hoeveel er gebeurt.

Even afgedwaald maar uiteindelijk bij de kliniek aangekomen. Het bestaat uit een gebouwtje met diverse kamers, er lijkt een wachtruimte buiten op een bankje te zijn maar iedereen loopt gewoon naar binnen. Er zijn diverse kamertjes en een apotheek. Uiteindelijk ziet een arts ons en kunnen wij ook even later naar binnen. De  hond had zich al neergevlijd in de wachtruimte maar loopt ook gewoon mee naar binnen. Niemand die er wat van zegt. Onze antivax doch zeer sympathieke buren hadden ons al verteld dat ze alleen Janssen hadden. Natuurlijk hadden wij graag een Pfizer of Moderna booster gehad maar soms moet je je afwegingen maken. Over 2x Astra Zenica + Janssen is niet veel wetenschappelijke literatuur maar we konden het krijgen dus ook maar aangenomen. Even later zaten we in een kantoortje nadat we aangegeven hadden dat we graag de Janssewilden hebben. Uiteraard eerst gevraagd of ze wel genoeg hadden maar ze zeiden dat ze meer dan genoeg hadden. We willen uiteraard geen booster nemen als de lokale bevolking nog niet is gevaccineerd of zich wil laten vaccineren. Vaccinatie werd gezet, kaartje werd ingevuld nav paspoortgegevens, op verzoek werd het  gele boekje ingevuld en ook nog een stempel erin.

Verder is hier alles open, kunnen we uit eten, kun je uitgaan etc. De bevolking is echter jong. De gemiddelde leeftijd is 19 jaar oud. De levensverwachting is nog geen 63 jaar. We leven hier buiten, mensen hebben ruimte en het probleem hier is niet zozeer COVID maar meer gebrek aan inkomsten, andere ziektes, perspectief.

de update vanuit Bissau; we hebben voor de zekerheid allebei een zelftest gedaan nadat Rein toch wat koorts had en bleef kuchen. We blijken allebei positief en verblijven nu in en rond de Steyr, uit de buurt van andere mensen. Mogelijk rond oud en nieuw opgelopen maar het is niet echt duidelijk.

1. Marian van Hoof:
    8 januari 2022
    Hallo Karin en Rein, nog goede wensen voor een mooi reisjaar vol nieuwe belevenissen. Voor nu beterschap, waar je je ook ter wereld bevindt, het is een wonder als je geen corona krijgt. Ik geniet van jullie verhalen en de prachtige foto’s, keep safe en geniet. Knuffel, Marian
  2. Herman:
    10 januari 2022
    Een prachtig verhaal weer, maar de positieve Corona uitslag is minder natuurlijk. Hopelijk hele milde klachten en kunnen jullie snel weer negatief testen en de mooie reis weer voortzetten. Let goed op elkaar en dikke knuffel.
  3. Heleen:
    11 januari 2022
    Ha Karin en Rein. Genoten van jullie reisverslagen uit een compleet ander werelddeel. Corona, ik hoop dat het bij milde klachten blijft, zodat jullie weer verder kunnen, het nieuwe jaar, het avontuur en mooie mensen tegemoet. Liefs Heleen
  4. R Sonneveld:
    13 januari 2022
    Ha Karin. Zorg goed voor jezelf. Corona is niet fijn. Hopelijk een mild beloop. Aan het weer zal get niet liggen. Liefs Renske
  5. Johan van Ulvenhout:
    19 januari 2022
    Dag Karin en Rein,
    Prachtige reisverhalen, behalve die laatste regel, corona! Beterschap. Als je corona hebt gehad dan is dat een betere bescherming dan een vax. Dus beter worden (en blijven).

Met plezier jullie vorige verhalen gelezen over de lokale technische perikelen. Leuke foto met dat liertje op de Steyr. Je heb natuurlijk bij vertrek al een grote fout gemaakt, je had MIJ mee moeten nemen.... Maar ja, berouw komt na de zonde.!
    Veel reisplezier en gezond (ooit) weer hier.