Chefchaouen, de blauwe stad in het rifgebergte

7 oktober 2021 - Chefchaouen, Marokko

De blauwe stad.

Er zijn een aantal verhalen waarom deze stad blauw is maar de meest gangbare is dat joden, in de jaren 30 de huizen blauw hebben geschilderd. De kleur van de islam is groen en deze kleur zie je normaal gesproken overal.

In 1470 stichtten de Ghomarastammen de kasba als bolwerk tegen de Portugezen die na het veroveren van belangrijke havensteden aan de Atlantische kust ook het binnenland binnendrongen. Rondom de kasba zou al snel een stad ontstaan omdat er een waterbron te vinden was. In de laatste jaren van de Reconquista kwamen veel moslims, Morisken en Joden naar Marokko en vestigden zich o.a. in Chefchaouen. Veel van de witte puntgevelhuizen stammen nog uit deze tijd.

Van 1925 tot 1927 hoorde het bij de Rif-Republiek van Abdel Krim. In 1921 riep hij een onafhankelijke islamitische Rif-Republiek uit en leidde het verzet tegen de Spaanse bezetting. In die tijd werd de stad enkele malen door het Spaanse leger aangevallen en gebombardeerd, maar pas in 1927 ingenomen (info Wikipedia). Er zijn meerdere mensen die  Spaans spreken.

De stad ligt op ruim 500 m hoogte en het oude gedeelte heeft veel trappen. Wij hebben op een camping gestaan, daar nog weer stuk boven. We dachten dat we 1 a 2 nachten zouden blijven, maar uiteindelijk zijn we er 4 gebleven omdat het zo’n enorm leuke stad was. Het is heerlijk om door de straatjes te slenteren. Nu er nauwelijks toeristen zijn, heeft het ws ook een heel rustige sfeer. We worden af en toe wel gevraagd om naar iets te kijken maar het mag geen naam hebben. Verder is het ook heel prettig om aan het eind van de middag / begin van de avond naar de stad te gaan, als iedereen zijn inkopen gaat doen. Ook hier weer alleen miniwinkeltjes en marktjes met alleen lokale producten. Zo kom je er gauw achter dat het nu geen gemberseizoen is. En dat het werkelijk onmogelijk is om een gootsteenplug te vinden, in welke maat dan ook terwijl de winkeltjes volledig vol liggen met van alles en nog wat. Het is leuk om op zoek te zijn naar iets omdat je dan bij de meest bijzondere winkeltjes komt of je wordt weer doorgestuurd naar wat anders. Broden zijn er wel in een aantal soorten en de meest lekkere zijn wel de platte broden die in een traditionele buitenoven worden gebakken. Deze blijven ook een dag eetbaar dus we hoeven voor het ontbijt niet eerst de berg af. Verder blijft het wel bijzonder om te zien dat de kip wel erg vers is; bij de poelier is een gedeelte waar de kippen zitten, die naar behoefte worden geslacht. Bij de slagers hangen de geiten zonder huid maar met de kop er nog aan aan haken bij de toonbank zodat je ook daar kunt zien of het wel echt vers is. Tja, wel even wennen….

Op de camping stonden we in eerste instantie alleen. De camping was wel open maar werd niet onderhouden, niets werd schoongemaakt, er was alleen koud water om te douchen, alles zwaar verwaarloosd. Wel jammer want de ligging is prachtig. Maar ja, we waren allang blij want dit was de enige plek waar we konden staan. Na 2 dagen kwamen er ineens nog 3 wagens aan. Maak ik een praatje over de overtocht want een Duits stel was net aangekomen, kreeg ik een heel verhaal naar mijn hoofd dat een deel van de EU een soort nieuwe staat wil stichten, dat corona niet bestaat maar dat het een manier is om te voorkomen dat mensen de staat verlaten. Ze gaan niet meer terug naar Duitsland want ze zijn bang dat als ze terug gaan, ze verplicht gevaccineerd moeten worden, met materiaal waar ook chips van worden gemaakt, nou dan weet je het wel. En als je weigert, dan kun je afgevoerd worden naar een “lager”. Andere mensen begrijpen dit niet maar hij heeft zijn eigen informatiebronnen etc en toen hij ook nog een riedel begon over Trump, ben ik maar gauw met mijn was weggelopen, andere gespreksonderwerpen waren niet mogelijk.

Heerlijke dagen gehad, het rifgebergte is prachtig, de mensen superaardig.

mocht je de reisverhalen willen ontvangen, laat je e-mailadres achter op de site, dan krijg je vanzelf bericht

1. Joan:
    12 oktober 2021
    Staat Rein goed, zo’n lichtblauw kamerjas;-) Weer genoten van jullie Arabisch avontuur en vd mooie plaatjes! X
  2. Gerard:
    Hallo Rein/ Karin
    Leuk om te lezen dat jullie het naar de zin hebben. Elk nadeel (geen Ferry) heeft zijn voordeel ( minder toeristen) En ook leuk om een stuk van de historische achtergrond van Marokko te lezen. Kom je anders niet zomaar te weten. Blijven doen. Groet Gerard
  3. Marian van Hoof:
    12 oktober 2021
    Tjonge, leest lekker weg hoor zo'n geschiedenisles. Mooie foto's. ook. Fijn dat het goed gaat met jullie. Hartelijke groet.