Botswana, Into the wild….

25 augustus 2022 - Ngamiland East, Botswana

Botswana, een kortstondig avontuur. Geweldige dagen gehad maar ook voor het eerst de lasten ervaren van het reizen met een zwaar voertuig.

Vanuit de caprevistrip in Namibie zijn we doorgereisd naar Chobe National Park in Botswana. Een immens gebied met heel veel wild, met name op het gedeelte van Chobe riverfront. Het was echt geweldig. Uren langs een rivieroever rijden terwijl we iets van 200 olifanten zagen. Ze zijn superindrukwekkend, zeker als ze net op jouw weg lopen en niet van plan zijn om weg te gaan of door te lopen. Op het moment dat ze je aankijken en wat met de oren beginnen te flapperen, weet je dat het tijd is om een stuk terug te rijden of een andere weg te nemen. Ondanks dat wij heel groot zijn, willen we niet te dichtbij komen. Sowieso niet omdat je hen verstoort maar ook niet omdat ik youtube filmpjes heb gezien wat ze met een auto kunnen doen. Respect!

In Chobe riverfront ook een riviertocht gedaan tegen zonsondergang, ook weer prachtig. Toen we terugreden in de open toeristenwagen, dook er ineens vanuit de bosjes een olifant op bij de ingang van onze camping die een uitval deed naar de wagen. Nou, ik zat ineens aan de andere kant van het bankje! Echt bizar hoe ze ineens op kunnen duiken. De grote weg is maar 50 meter verder, even verderop zit een winkelcentrum en dan ineens een olifant. In het stadje loopt er ineens een wrattenzwijn rond alsof ie daar al jaren aan gewend is. Tijdens het rijden in Chobe ligt er ineens een nijlpaard naast de weg die we niet hadden gezien die ook een uitval deed. Ook al zit je in de wagen, het blijft heel erg indrukwekkend en je blijft niet staan om wat foto’s te maken. Ook zijn we nog naar de Okavango delta gegaan waar we oa een boottochtje hebben gedaan in een mokoro, een soort kano die wordt voortbewogen door iemand met een lange stok. Omdat je zo laag zit, kun je alles op het water goed zien. Je weet dus dat er grote krokokillen zijn. Ook daar dook ineens een nijlpaard op dat not amused was dat we in de buurt waren. Ondanks dat ze zo log zijn, zijn ze toch erg snel. Onze poler vertelde dat hij had meegemaakt dat er een nijlpaard op hem afkwam en zijn mokoro in 2 helften brak. . In het water springen is dus ook niet echt een goede optie in verband met de krokodillen….Kortom, het is soms best spannend.

Omdat het Chobe riverfront zo mooi was, hebben we deze ook weer terug gereden en daarna zijn we doorgegaan naar Chobe Savuti, helaas veel droge savanne. Je raakt verwend met alle dieren die je om je heen ziet dus viel het hier een beetje tegen. Uiteindelijk zag ik wel wat bewegen en bleken er een heleboel gieren en een hyena bij een kadaver te zitten. In Chobe riverfront hadden we de leeuwen bij een kadaver van een buffel gemist maar hebben we wel de bruine hyena en de gevlekte hyena’s gezien.

We waren eigenlijk van plan om wat langer in Botswana te blijven en naar meerdere nationale parken te gaan maar nu lopen we er voor het eerst tegenaan dat we zwaar zijn. Dat betekent in Botswana dat je zwaarder wordt belast voor je wagen, dit ws in verband met de schade die de wagens aanbrengen aan de zandweg. Een wagen tot 3500 kg kost 4,5 euro per dag (niet per 24 uur zoals in Etosha in Namibie), een wagen tussen de 3500 en 7000 kost 80 euro per dag en onze wagen van boven de 7000 kg kost 120 euro per dag. Daarbij komt ook nog per persoon 270 pula, 21 euro. Wij zijn dus per dag 162 euro kwijt. Wij wilden eigenlijk ook in de parken kamperen maar dan betaal je dus sowieso 2 dagen (of langer). Kamperen in de parken is ook niet goedkoop, zo rond de 50 euro, met nauwelijks voorzieningen. We hebben nog naar andere opties gekeken maar Botswana is toch meer gericht op de mensen met een lichtere wagen of voor de georganiseerde danwel luxe reizen. We gingen naar een reisbureau, de goedkoopste tent (wel met eten, drinken, paar uur safari), was 630 euro per dag! Nou, een heel stuk over de kosten. Voor andere reizigers met zware wagens kan deze info van pas komen dus vandaar dat het vrij uitgebreid is beschreven.

We zijn dus uiteindelijk maar een kleine 2 weken in Botswana geweest. We hebben hier echt toptrips gehad, met het grote verschil met Namibie, dat je tussen de dieren verblijft, vaak  ook op de campings.

Mogelijk gaan we op een later moment nog weer terug naar Botswana, nu weer terug naar Namibie.

Heel erg leuk om jullie reacties te ontvangen. Wij horen natuurlijk ook graag hoe het jullie vergaat maar dat kan natuurlijk ook gewoon via what’s app of mail.

1. E. Oosterwijk:
    26 augustus 2022
    Geweldig reisverslag weer. ook weer zeer beeldend omschreven. Fijn dat er geen ongelukken zijn gebeurd in het water tussen de nijlpaarden en krokodillen.
    Geniet!
  2. E. Oosterwijk: