Nog meer woestijn

9 november 2021 - Iriki, Marokko

Na het rijden bij Erg Chebbi waren we helemaal in de stemming voor het off road rijden in de woestijn. Er bleek een 4x4 route te zijn van Merzouga naar Foum Zgoud, dwars door de woestijn. Onze gids wilde wel met ons mee maar na wat uitzoekwerk waren we van mening dat we het zelf ook zouden moeten kunnen in een dag of 3. We gebruiken Gaia GPS en het is echt heel bijzonder, zelfs de meest vage tracks staan er zo’n beetje op. Ruim boodschappen ingekocht want je weet maar nooit, watertank vol en op pad. Het was echt heel bijzonder; we verwachtten een woestijn waar nogal veel zand is maar in werkelijkheid waren er ook heeeeeel veel stenen en rotsen en reden we heel veel door drooggevallen rivieren en uiteindelijk zelfs door een drooggevallen meer (Iriki). De “route” volgen we via Gaia. In de woestijn hebben vele mensen rondgereden in de loop van de tijd. Die sporen zijn meestal vrij duidelijk zichtbaar. Je moet alleen goed in de gaten houden welk track je volgt en waar er weer splitsingen zijn. Zeker in het begin was het niet zo moeilijk want aan de linkerkant is de grens met Algerije en daar wil je zeker niet naartoe omdat Marokko en Algerije geschillen hebben en de grens al jaren gesloten is hierdoor en aan de andere kant zijn de bergen. Hiertussen moet ons track dus lopen. Als je er vanaf raakt is het ook niet zo erg want dan zie je het later wel weer.

De zandduinen Erg Cheggaga waren niet zo makkelijk toegankelijk dus daar konden we niet veel in rondcrossen. Verder was het heel erg veel gehobbel maar ook prachtige uitzichten, af en toe lokale mensen die er ook rondrijden, kamelen die rondlopen, wat ezels en zeker na een uurtje of 4 prachtige kleurschakeringen waarbij alles steeds rozer / roder wordt. Dan een snelle zonsondergang die natuurlijk ook schitterend is in de woestijn en daarna wordt het heel snel donker, koelt het heel snel af tot een graad of 10 en komen de sterren. Dat blijft toch zoooo mooi. De wagen staat daar, niets te horen en alleen de sterren en de melkweg te zien…. Hoe nietig kun je je voelen….. Schitterend!