Todra Kloof en de Palmeraia

3 november 2021 - Tinghir, Marokko

Todhra Gorge: nog een nacht op een berg in de Atlas overnacht terwijl het regende en onweerde. Waar doe je goed aan; het risico op landslides is overal best groot terwijl je daar op de berg geen last van hebt maar die plek is misschien niet zo handig met onweer. Het was wel een prachtige plek met geweldig uitzicht en de volgende dag konden we de net gevallen sneeuw op een andere bergtop zien.

Doorgereden en dan ineens rij je een kloof in en voel je je ineens heel nietig en lijkt de Steyr maar heel klein. Na het smalste gedeelte wordt het al snel weer breder, is er een bron met water en ook ineens mensen die van alles willen verkopen. Dat zien we bijna nooit. We komen in laagland aan waar overal dadelpalmen groeien, een heel verschil met de kale bergvlaktes. In de buurt van een niet interessante stad de beste camping gevonden tot nu toe, camping Atlas. Er zit een klein hotel bij en een zwembadje. Alles superschoon, aardige mensen, prachtig uitzicht op de palmen en de rode bergen om ons heen. Hier 4 dagen gebleven omdat het gewoon te mooi en relaxed was om wat anders te gaan doen. Iedere dag een wandeling door de palmeryas, oneindig veel dadelpalmen afgewisseld met kleine landbouwgrondjes. Natuurlijk ging het niet meteen goed en waren we de weg kwijt. In plaats om op de juiste plek door een riviertje te gaan, waren we wat te ver doorgelopen met als resultaat dat we nog een heel eind om moesten lopen. Dat overkwam ons natuurlijk maar 1 x. In de Palmeraia werken toch nog behoorlijk wat mensen (vaak vrouwen) op de veldjes. Er lopen mensen met ezeltjes (die nooit eens blijmoedig balken) en er worden dadels geoogst waarbij jongens soms tot boven in de toppen naar boven klimmen en wij kregen ondertussen de dadels aangeboden. Hele bijzondere plek en heel fijn dat je er vanaf de camping zo naartoe kunt lopen, toch een totaal andere wereld.

Ondertussen kwamen er zowaar andere mensen op de camping en hoorden we dat het mogelijk zou moeten zijn om door de hoge Atlas, van de ene Gorge naar de andere te reizen. Meer details hadden we niet maar omdat we het zo geweldig vonden in de bergen, meteen maar besloten om dit te gaan doen.

1. Dick:
    3 november 2021
    Leuk Karin om jullie zo te volgens en al die mooie plekken tekunnen meebeleven. Goede reis verder. Kusje voor Rein :-)
  2. Hannie:
    3 november 2021
    Super om jullie avonturen zo te volgen. Heel veel reisplezier nog.
  3. Joan:
    4 november 2021
    Wauw! Wat is het daar allemachtig prachtig! Begrijp intussen heel goed waarom Rein hier en daar toch ff het stuurtje overneemt zo hoog i/d bergen met die nauwe krappe wegen..en dan ineens weer ‘n ander mooi rust punt, omringt met bergen..’n zwembad!! Hoe gaaf is dat! Ik geniet intussen weer met jullie mee! Tijd voor ‘n potje schaak:-) dikke X voor jullie!
  4. E. Oosterwijk:
    4 november 2021
    Zooooo waanzinnig gaaf en leuk om te leze wat jullie allemaal weer mee maken. wat een ontzettend naar leven hebben jullie toch...😊😊.
    Je woorden en zinnen zijn beeldend voor testellen. je schrijft altijd echt heel goed.

Voor beiden een hele grote klapkus
  5. Edwin Heeremans:
    6 november 2021
    Mooie foto's en prachtige belevenissen. Kunnen er geen bomen groeien in de bergen? het is inderdaad erg kaal.