Doorgang tussen Dadelkloof en Todrakloof: Tinghir / M Gouma / Agoudal / Tinghir door de bergen

1 november 2021 - Tinghir Province, Marokko

1 november:Zoals beschreven hadden we gehoord dat er een “ weg” was tussen de Todra en de Dades Gorge. We hoorden dat het wel mogelijk zou zijn voor onze wagen dus maar op pad gegaan. Als het niet lukt, kun je meestal wel terug. Het eerste stuk naar het begin van de Dadelkloof was weinig interessant, de dadelpalmen lagen een stuk lager en de weg liep er niet langs. Maar uiteindelijk werden we aan het eind van de Dadelkloof verrast door een prachtige weg met allemaal haarspeldbochten en ook de kloof zelf was erg mooi. Meteen erna op de camping gaan staan om vervolgens de volgende dag weer door te kunnen rijden. Nou ja, doorrijden, daar was geen sprake van; eigenlijk was het ook geen weg maar een pad / paden in de bergen waar we net oppasten en waar er wel heel erg lang telkens een afgrond was, net aan mijn zijde. Maar geweldig; hosssend en hobbelend door de bergen, waar nauwelijks enige bewoning is. Wel af en toe wat herders met schapen maar dat was het wel zo’n beetje, op een enkel huisje na. Na uren rijden met zo’n 14 km per uur weer terug op bekend terrein en nogmaals de Todrakloof door, toch wel favoriet. Ondertussen nog een lokale lifter opgepikt die ongeveer 30 km moest liften om naar de drankzaak Chez Michelle in de stad te kunnen. Hij miste ook nog een aansluitende bus maar zijn humeur was er niet minder om maar dat kan ook te maken hebben met de drankjes die hij al op had. No carpet, no carpet, riep hij blijmoedig uit het raam bij verkopers van wat dan ook. Wij waren blij toen we weer werden verwelkomd bij camping Atlas, het waren weer vermoeiende dagen…