Kenia, Verandering van plannen

4 mei 2023 - Nairobi, Kenia

Ineens komt alles in een stroomversnelling als we de grens over zijn naar Kenia. In Sudan zijn ernstige gevechten uitgebroken waardoor ons in idee om vanuit Port Sudan naar Saoudi Arabië te verschepen, in duigen valt. Vreselijk voor de mensen daar. Wij moeten op zoek naar alternatieven en dat valt nog niet zo mee. We moeten op zoek naar bemiddelaars voor de rederijen die richting het arabisch schiereiland verschepen, die ook nog eens betrouwbaar moeten zijn want het is een heel schimmig geheel met vaak veel te hoge prijzen, wagens die leeggehaald worden. Bij ons dringt ook het besef door dat we onze reis in Afrika hier niet af kunnen maken zoals gepland en dat maakt ook dat een zomer in Nederland ineens een optie wordt.

Heel veel tijd bezig geweest om alles uit te zoeken. Verschepen vanuit Djibouti naar Saoudi Arabia werd een serieuze optie. E visa voor Ethiopie aangevraagd en gekregen maar daarna werd het een probleem. Ethiopie vraagt sinds oktober een bedrag van 2-3x de nieuwwaarde van je wagen, motor, fiets, als onderpand. Ze zeggen dat je dit bedrag terug krijgt maar dat is nog nooit gebeurd. De reden zou zijn dat ze niet willen dat wagen etc worden verkocht in Ethiopie. Daarvoor heb je normaal gesproken het carnet de passage maar daar doen ze niet aan. In eerste instantie kon je voor rond de 1000$ een reisbureau inhuren die garant staat, je moest dan wel met een gids reizen, a 40$ per dag. Dat laatste hoeft niet meer, de prijzen zijn wat gedaald maar recent hebben ze bedacht dat de ambassade van Ethiopie in het land van aanvraag van je visum, een brief moet schrijven (supportletter) naar de customs in Addis Abeba. Wij dus naar de ambassade en daar word ons verteld dat ze dat niet doen….Wij hebben nog wel contact gehad met de reisagent die ons zou helpen maar hebben deze optie maar opgegeven, teveel onduidelijkheid en onzekerheid + dat we nog steeds geen duidelijkheid hebben over verschepen vanuit Djibouti.

Verder intensief contact gehad om vanuit Mombasa, Kenya, naar Jeddah, Oman of Dubai te verschepen. Het is erg duur en in de desbetreffende landen is het niet makkelijk om een goede, betrouwbare, redelijk betaalbare plek voor de wagen te vinden. En je hebt ook nog eens het probleem dat de wagen er normaal gesproken maar 3 maanden mag staan. Dat is hier in Kenia ook zo. Maar we hebben hier een plek waar we ook gekampeerd hebben in Nairobi en het schijnt vrij makkelijk te zijn om de wagen langer te laten staan.

Uiteindelijk alle plussen en minnen opgeteld (waarbij we het ook wel heel gezellig vinden om iedereen te zien, lekker naar Oerol te gaan en in de zomer in Nederland te zijn ipv in de extreme hitte door Arabie te reizen) en tot de conclusie gekomen dat we de Steyr laten staan in Nairobi, we 1 juni naar Nederland reizen en begin januari weer terug om verder te reizen. Misschien is de situatie dan rustiger in Sudan maar dat lijkt erg optimistisch, voorlopig verwachten ze een miljoen vluchtelingen…

Nou ja, ik heb wel veel medereizigers op de hoogte kunnen stellen van de mogelijkheden. Wij zijn niet de enigen die in deze situatie zitten. We hebben goed met een verscheper dus in 2024 weer verder!

Maar het reisverslag van Kenia zal nog volgen!

1. Loeki:
    9 mei 2023
    Hemel, ja, dat is wat je noemt a change of plan, maar fijn dat jullie naar NL komen voor een tijdje. Elk nadeel…
    Als Giel en ik nog niet aan onze zeiltocht zijn begonnen, zien we elkaar wellicht nog in juni. Maar iederéén wil jullie natuurlijk graag zien. Dan komt het er hopelijk wel van eind augustus, begin september. Liefs!
  2. Cor en Grietje:
    9 mei 2023
    Dank voor de update! Wij verwachten er over een jaartje ook te zijn, maar misschien moeten we alvast andere dingen gaan plannen. Groetjes Cor en Grietje
  3. Syl Meijers:
    9 mei 2023
    Genoeg te regelen dus, maar jullie kennende komt het allemaal wel goed, safety first... tip, na Oeral , Sail in Den Helder van 29 juni tot 2 juli 😘
  4. Jan rietveld:
    9 mei 2023
    Ja ..nou ja, jullie zijn in elk geval heel ver gekomen. Grote bewondering voor jullie. Maar ik dacht al, hoe gaan jullie dat doen met Sudan. En dan het roversnest Djibouti en Somalië. Ik heb in de jaren '90 al gezworen daar nooit meer terug te komen. Misschien wel goed zo die break. De hele reis heb ik al gedacht dat het venijn in de staart zou kunnen zitten: de Hoorn van Afrika. Neem nog even lekker de tijd in Kenya. En dan: heel leuk jullie weer te zien! Liefs Ada & Jan
  5. Johan van Ulvenhout:
    9 mei 2023
    "..Sail in Den Helder van 29 juni tot 2 juli..'. ..En echte noordzeetong eten..! Dank voor de tip.. 😁😉
    Tja, door dit soort onvoorziene omstandigheden moet je noodsprongen maken. Terug naar de westkust door Congo-Kinshasa is ook gevaarlijk. Zou graag willen adviseren maar hier zwijgt deze spreker stil. Veel wijsheid toegewenst, veel plezier en gezond weer hier. Groeten, H & L.
  6. Brigitte:
    9 mei 2023
    Een hoop geregeld zeg,zie ik je binnenkort weer in het parnassiaanse....??
  7. Maarten van der Kolk:
    10 mei 2023
    Wel een mooie tijd om terug te komen naar Nederland. In Saoedi Arabie wil je ook niet zijn in de zomer. Dus ieder nadeel heeft zijn voordeel.
  8. E. Oosterwijk:
    10 mei 2023
    Fijn dat jullie een verscheper hebben gevonden. Nog ff 3 weken flink genieten in Kenia.
    En voor je het weet zitten jullie weer op Oerol:-)
    Mooi vooruitzicht dat jullie in Januari weer tijdelijk terug gaan en jullie de reis afmaken.
    Wat een heerlijk leven:-)
  9. Marian van Hoof:
    12 mei 2023
    Dat is een onverwachte wending, maar waarschijnlijk een goed besluit. Safety first idd. Welcome back, al is het maar tijdelijk. Liefs
  10. Heleen:
    14 mei 2023
    Inderdaad, een byzondere wending. Van Kenia naar Oerol. Een verhaal op apart. Succes met alle voorbereidingen en bedankt alvast voor je mooie reisverslagen.